dinsdag 30 juni 2020

D66 zorgt voor een vangnet voor Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk

Vandaag heeft de Eerste Kamer de initiatiefwet die een vangnet creƫert voor Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk aangenomen. De Eerste Kamer stemde met een ruime meerderheid voor de wet. Door het Brexit-referendum verkregen zij in grote onzekerheid over hun status en recht in het Verenigd Koninkrijk.

Op 24 juni 2016, precies vier jaar minus 1 dag geleden. Velen van ons weten nog precies waar we waren toen we het ochtendnieuws hoorden. De Britten hadden de dag daarvoor in het brexitreferendum besloten de EU te verlaten. Op dat moment konden we nog niet vermoeden welke verstrekkende consequenties dit zou hebben voor de relaties tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie.

Diezelfde ochtend werden vele Nederlanders in het VK ook met een schrik wakker. Ze hadden geen enkele invloed gehad op dit besluit en toch stond hun leven op losse schroeven. Ik kan me goed voorstellen dat dit als totale overmacht heeft gevoeld. Want wat zou dit besluit betekenen voor hun leven in het VK? Want als de brexit werkelijkheid zou worden, dan zou hun Nederlandse EU-paspoort niet meer voor gelijke rechten zorgen. Wat zou dit betekenen voor hun rechten op werk, een woning, gezondheidszorg? Zouden ze nu tweederangs burgers worden in het land waar ze zich thuis voelen? Of zouden ze nu hun Nederlanderschap moeten opgeven om een normaal leven te kunnen blijven leiden in het VK?

Lees hier de volledige inbreng van Petra Stienen en hier verder over de initiatiefwet.