woensdag 10 juni 2020

Stienen benoemd tot rapporteur voor het Covid-19-equality & non-discriminatie rapport

D66 Eerste Kamerlid Petra Stienen is 5 juni j.l. in de commissie Equality and Non-Discrimination van de Parlementaire Assemblee van Raad van Europa (PACE) benoemd tot rapporteur voor het COVID-19 – gender, equality & non-discrimination rapport.

De Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa (PACE) bestaat uit 324 democratische verkozen volksvertegenwoordigers uit 47 verschillende landen.  De PACE komt vier keer per jaar bijeen in Straatsburg. De Nederlandse Delegatie kent 7 leden en 7 plaatsvervangende leden. D66 Eerste Kamerlid Petra Stienen is de Nederlandse Delegatieleider. Stienen is de vice-president van de liberale ALDE-groep en vice voorzitter van de Equality and Non-Discrimination Commission. Deze commissie schrijft aan het COVID-19 – equality & non-discriminatie rapport. Dit is één van de vijf rapporten die binnen de PACE geschreven worden om inzicht te krijgen hoe de reactie en overheidsmaatregelen na de COVID-19 uitbraak de mensenrechten, democratie en rechtstaat in de 47 lidstaten van de Raad van Europa heeft beïnvloed.

D66 Eerste Kamerlid Petra Stienen zei na haar benoeming: ‘‘Juist in tijden van een crisis of een pandemie is het van belang mensenrechten, gendergelijkheid en non-discriminatie centraal te zetten bij crisismanagement en plannen voor post crisis maatregelen. Daarom ben ik vereerd met het rapporteurschap voor het rapport van de Equality and Non-Discrimination committee.”. De focus van het rapport ligt op hoe de COVID-19 crisis en de overheidsmaatregelen zijn ingezet om de pandemie in te dammen. Daarnaast op hoe het diverse groepen in onze samenlevingen heeft geraakt, zoals vrouwen, culturele en ethnische minderheden, mensen met een handicap, Roma, de LGBT gemeenschap. Het rapport kijkt ook naar de lessen die we kunnen leren voor de toekomst.

Het rapport zal op 24 juni in de volgende Equality and non-discrimination committee besproken worden en in het najaar op de plenaire agenda van de PACE in Straatsburg komen te staan. Op donderdag 11 juni 2020 tussen 16:00-17:00 is er een online conferentie over het rapport “The gender dimension of foreign policy in the response to Covid-19”. Het wordt live via Facebook uitgezonden. Klik op deze link en vindt meer informatie over de conferentie.