maandag 4 november 2019

De toekomststoel

D66 fractievoorzitter Annelien Bredenoord deed voor de eerste keer mee aan de Algemene Politieke Beschouwingen in de Eerste Kamer.

De thema’s waren: onderwijs en wetenschap, het investeringsfonds, Artificial Intelligence (AI) en zorg. De Algemene Politieke Beschouwingen zijn een gesprek met kabinet over de miljoenennota. De belangrijkste toezegging van minister-president Rutte: een deel van het innovatiefonds is bestemd voor de wetenschap.

Toekomststoel

Voor D66 is het belangrijk dat we rekening houden met toekomstige generaties. We nemen elke dag besluiten en maken wetten die volgende generaties raken. Dus in navolging van een boek van Jan Terlouw bepleit Bredenoord voor het instellen van de toekomststoel in de politiek. De toekomst stoel is: ‘Een lege stoel die in vergaderingen, overleg en besluitvorming de toekomst vertegenwoordigt. Onder de toekomst kan je toekomstige generaties verstaan, maar ook onze eigen toekomst, en natuurlijk de toekomst van de planeet als geheel., aldus de D66 fractievoorzitter. Deze lege stoel, voor de komende generaties,  loopt als een rode draad door het hele betoog.

Investeringsfonds

In de troonrede is een investeringsfonds aangekondigd. Als het aan D66 ligt noemen we het: Fonds voor de Toekomst. Het kan worden gebuikt voor structurele generatiebestendige investeringen. D66 vindt dat de wetenschap hier niet mag ontbreken. Alle typen wetenschappen zijn hier voor nodig. In de miljoenennota wordt niet gesproken van wetenschap maar van kennisontwikkeling, Research en Development en innovatie, dus geen wetenschap. D66 fractievoorzitter Annelien Bredenoord vroeg de minister-president om uitleg. Hij gaf aan dat een deel van het investeringsfonds inderdaad is bestemd voor de wetenschap.

Artificial Intelligence (AI)

Voor D66 is digitalisering en AI een belangrijk thema. Allerlei vormen van Artificial Intelligence (AI), algoritmen en The Internet of Things zullen een brede impact hebben op werken, zorg, onderwijs, veiligheid, mobiliteit, handel, onze huizen, eigenlijk alle terrein van ons maatschappelijk verkeer. AI raakt de fundamenten van de rechtsstaat, heeft impact op rechtsstatelijke waarden als privacy, rechtvaardigheid, niet discrimineren. Als het aan D66 zou Nederland bij uitstek het land moeten zijn dat leiderschap toont in de ontwikkeling van verantwoorde AI. Dit vergt een integrale visie op rechtsstatelijkheid. D66 Fractievoorzitter Annelien Bredenoord riep het kabinet op om haast te maken met het verder ontwikkelen van een digitale (burgerrechten) agenda.

Ben je benieuwd naar de hele inbreng van Annelien Bredenoord, deze kan je hier vinden!

Wil je het debat terugkijken, dat kan hier!