donderdag 27 juni 2019

Geweld tegen vrouwen is terreur achter de voordeur

D66 Eerste Kamerlid Petra Stienen reageerde op 25 juni jl. namens de ALDE op twee rapporten. Deze kwamen vanuit het Comité Non-discriminatie en Gendergelijkheid van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa. Tijdens het gecombineerde debat over de Conventie van Istanbul over de preventie en bestrijding van geweld tegen vrouwen en PACE voor gender gelijkheid kwamen de rapporten ter sprake.

Huiselijk geweld is terreur achter de voordeur

Stienen roept de parlementsleden op om zich te realiseren dat één op de drie vrouwelijke familieleden, vrienden en collegas sinds hun 15e te maken heeft gehad met een vorm van gender gerelateerd geweld. Eén op de tien heeft te maken gehad met seksueel geweld en één op de 20 vrouwen is verkracht. Vaak was de dader een huidige of vorige partner.  Stienen vindt het beter om deze vrouwen overlevenden te noemen in plaats van slachtoffers omdat dit meer kracht voor de toekomst geeft. Huiselijk geweld heeft namelijk een enorme impact op het leven van vrouwen, kinderen en de daders die zijn geraakt door deze vorm van geweld. Stienen zei hierover: ‘Je zou kunnen zeggen dat huiselijk geweld terreur is achter de voordeur’’.

Meer onderzoek naar de kosten voor de samenleving

Rapporteur Gurmai maakt in haar rapport een schatting van de kosten voor de samenleving gebaseerd op onderzoek van UN Women. De totale kosten van geweld tegen vrouwen kan worden geschat op 2% van Globale Bruto Binnenlands Product (BBP), dat is 1,5 biljoen Amerikaanse dollars. Dit is ongeveer de grootte van de Canadese economie. Petra Stienen vraagt namens de Alde aandacht voor meer onderzoek naar dit bedrag en vraagt of de PACE hier een rol in kan spelen.

Maak onderscheid tussen gendergelijkheid en gelijke kansen voor mannen en vrouwen

Stienen wijst in haar betoog ook naar het rapport van Kovacs. Ze vraagt aandacht voor het betrekken van mannen op alle niveaus in de PACE. Zo voelen mannen zich verantwoordelijk en vertegenwoordigd voor het gender werk van de PACE. Ten slotte vraagt Stienen aandacht aan de rapporteur voor het verzamelen van relevante data. Bovendien benadrukt Stienen dat het van belang is onderscheid te maken tussen gendergelijkheid en gelijke kansen voor vrouwen en mannen.

Kijk hier de volledige speech terug (vanaf 19 minuut 42)