dinsdag 25 juni 2019

D66 stemt niet in met toelaten Russische delegatie

Petra Stienen, namens D66 en ALDE Eerste Kamerlid en lid van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa, heeft tegen een resolutie gestemd die een delegatie van de Russische Federatie toelaat tot de Parlementaire Assemblee.

D66 vindt het een slecht signaal om de Russische delegatie toe te laten. Dit vooral gezien hun gebrek aan medewerking bij de opsporing, vervolging en berechting van diegenen die verdacht worden van het neerhalen van vlucht MH17. Hierbij komt dat er geen enkele concessie van de kant van Rusland is gekomen op belangrijke kwesties zoals de annexatie van de Krim en de situatie in Oost-Oekraïne.

De komende dagen zal blijken of de Russische delegatie inderdaad hun geloofsbrieven zal aanbieden en zal terugkeren in de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa. Wat D66 betreft zal dit zeker aanleiding zijn om de Russische delegatie te blijven bevragen en aanspreken op Russische mensenrechtenschendingen binnen en buiten Rusland, lopende procedures bij het Europees Hof van Rechten van de Mens en het gebrek aan constructieve medewerking rondom MH17.

Lees hier het rapport.