donderdag 7 februari 2019

Ons team voor de Eerste Kamer bekend

Vandaag presenteert D66 de definitieve kandidatenlijst voor de Eerste Kamerverkiezingen. Met deze kandidaten wil D66 de komende jaren bijdragen aan de toekomst van Nederland. Deze D66’ers staan klaar om wetten te beoordelen op hun rechtmatigheid, handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid. En ze te toetsen aan de vooruitgangsagenda van D66.

Top 10

De lijst wordt aangevoerd door Annelien Bredenoord. Zij is eerder door de D66-leden als lijsttrekker verkozen. De advieslijst is ter stemming aan de leden voorgelegd. Dit heeft geresulteerd in een lijst met een evenwichtige mix en een diversiteit aan ervaringen en competenties. De top 10 vertegenwoordigt een evenwicht tussen vernieuwing en ervaring.

Annelien Bredenoord: ‘Ik ben trots op deze lijst en ben blij dat deze veel draagvlak heeft in de vereniging. De komende tijd zetten we in de campagne alles op alles voor een zo groot mogelijk team. Ik kijk ernaar uit om dit mooie team aan te mogen voeren.’

Boris Dittrich steeg van plek 7 naar plek 5. Dittrich: ‘Ik heb erg veel zin om met de andere D66-kandidaten campagne te voeren voor een mooi verkiezingsresultaat. Fijn dat de leden me twee plaatsen omhoog hebben gestemd.’

De D66-kandidatenlijst voor de Eerste Kamerverkiezingen is als volgt:
1.         Annelien Bredenoord (reeds verkozen)
2.         Joris Backer
3.         Alexandra van Huffelen
4.         Petra Stienen
5.         Boris Dittrich
6.         Henk Pijlman
7.         Paul Schnabel
8.         Carla Moonen
9.         Peter van der Voort
10.       Carinne Elion-Valter

Kandidaten

Leden van D66 konden zich tot begin december kandideren. Dit deden 57 kandidaten. Na een selectie op basis van brieven, CV’s en het kandidaatstellingsformulier hebben we 34 aspirant kandidaten uitgenodigd voor een eerste gesprek. De Lijstadviescommissie bestaande uit lijsttrekker Annelien Bredenoord, partijvoorzitter Anne-Marie Spierings, Letty Demmers, Winnie Sorgdrager en Robert Strijk hebben hier een lijst uit samengesteld. Leden van D66 konden van 24 januari 2019 tot en met 5 februari hun stem over het lijstadvies uitbrengen. Dit heeft geresulteerd in een lijst met 24 kandidaten met als afsluiter Jeroen Hageman.