woensdag 23 januari 2019

Reactie Petra Stienen stemming resolutie sharia en mensenrechten in Raad van Europa

“Gisteren heeft de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa een rapport en resolutie aangenomen rondom sharia, de Cairo verklaring over mensenrechten in de islam en het Europees Verdrag tot bescherming van de mensenrechten. Ik heb hier namens ALDE, de Europese partij van D66, het volgende over gemeld.

Voor ALDE zijn mensenrechten universeel: ze gelden voor iedereen, altijd en overal. Uitzonderingen op mensenrechten vanuit culturele of religieuze overwegingen zijn dan ook niet te rechtvaardigen.

In het rapport en resolutie staan terechte zorgen over een beperkt aantal voorbeelden mensenrechtenschendingen in de naam van sharia. Tegelijkertijd impliceert het rapport onterecht dat er sharia-wetgeving op veel plekken in Europa wordt toegepast. Ook zou het rapport gelezen kunnen worden alsof alle Europese moslims hierachter staan. Terwijl juist veel Europese moslims hun geloof belijden en tegelijkertijd mensenrechten respecteren.

Daarom hebben we ons onthouden van stemming. We blijven voorstander van een dialoog in Europa over pluralisme en tolerantie, en we blijven vanzelfsprekend voorstander van respect van mensenrechten voor én door iedereen. Zonder uitzonderingen. En we zullen ons daar ook in de Parlementaire Assemblee van de Raad voor Europa voor blijven inzetten.”

Lees hier de volledige stemverklaring